30 Haziran 2020

Rakamlarla Sosyal Medya

Rakamlarla Sosyal Medya
 

Gelişen teknolojinin hayatlarımıza etkisi sebebiyle günlük yaşantımızda sosyal medyayı daha çok takip ediyor, bu sayede farklı mecraları deneyimleme şansı elde ediyoruz. Günde ortalama 7 saat 57 dakikalık internet kullanım ortalamamız sosyal medyayla olan ilişkimizi de gözler önüne seriyor… Bugün, 30 Haziran Dünya Sosyal Medya Günü çerçevesinde hazırladığımız blog içerisinde, sosyal medyanın öne çıkan bilgilerini ve trend mecralarını sizler için ele aldık.
 

Her yıl dünya genelinde ve ülkeler bazında internet ve sosyal medya kullanımına dair ortak rapor hazırlayan We Are Social ve Hootsuite'in 2020 Ocak ayında yayımlanan 'Digital 2020' raporuna göre, dünya çapında 4,5 milyar kişi internet kullanıyor, bu küresel nüfusun yüzde 59'una denk geliyor. 
 

We Are Social ve Hootsuite'in raporundaki 2020 Ocak ayı verilerine göre, Türkiye'de 62,7 milyon internet kullanıcısı var. Bu sayı, 2019'un aynı dönemine göre yüzde 4 daha fazla.

2021 Dünya İnternet, Sosyal Medya ve Mobil Kullanım İstatistikleri’ne baktığımızda ise,

  • 4.66 milyar internet kullanıcısının, dünya nüfusunun %59’unu,
  • 4.20 milyar sosyal medya kullanıcısının, dünya nüfusunun %53’ünü,
  • 5.22 milyar mobil kullanıcısının, dünya nüfusunun %66’sını oluşturduğunu görüyoruz.

 

 

 

Tüm bu veriler ışığında, Türkiye’de internet kullanıcı sayısının 3,7 milyon ile %6 arttığını görüyoruz. Sosyal medya kullanıcı sayısının ise 6 milyon ile %11 artış gösterdiğini görülüyor. Bu veri ile birlikte Türkiye’deki sosyal medya kullanıcı sayımız Ocak 2021'de toplam nüfusumuzun % 70,8'ine eşit.

Türkiye 16-64 yaş arası grubun sosyal medyada geçirdiği süre açısından 46 ülke arasında 15'inci sırada yer alıyor.

Türkiye’de en çok kullanılan sosyal medya platformları listesinde YouTube zirvedeki yerini koruyor. Youtube’un ardından sırasıyla Instagram, Whatsapp, Facebook, Twitter ilk 5 mecrayı oluşturuyor. 

 

 

 

ÖNE ÇIKAN YENİ OYUNCULAR 

Özellikle 2020 yılının Mart ayından bugüne yaşadığımız Covid-19 salgını sosyal medya kullanımımızı ve bu alanda rekabet eden oyuncuların sayısını da arttırdı. Her ne kadar Instagram, Twitter, Facebook, Youtube gibi mecralar ilk tercih edilen mecralar olsa da son dönemde ortaya çıkan podcast, clubhouse ve online toplantıların vazgeçilmez platformu Zoom pandemi döneminde büyük önem kazandı. 

a. Dijital dünyanın yükselen trendi: Podcast

2000’li yılların ortalarında podcast adını alan bu mecra, birbirini izleyen sesli yayınlardan oluşuyor. Bir podcast, tıpkı bir radyo yayını gibi sadece dinlenebiliyor, ancak bölümler genellikle canlı değil, önceden kaydedilmiş oluyor. Podcast’lere günümüzün popüler streaming uygulamaları Spotify, Deezer, Apple Music gibi kanallardan ulaşılabildiği gibi, podcast’e özel platformlar ve hatta aslında bir video platformu olan YouTube dahi bu yayınları bolca barındırıyor.

Podcast dinleyicilerinin yarıdan fazlasını 18-45 yaş arasındakiler oluştururken, yüzde 80’i podcast’lerin büyük bölümünü ya da tümünü dinliyor ve ortalama 6 podcast aboneliği bulunuyor.

b. Sosyal medya kaşifleri için eşsiz bir alan: Clubhouse

2020 yılında kurulan ve 2021 yılı itibariyle büyük yükselişe geçen Clubhouse, davet sistemiyle işleyen yeni bir sosyal medya mecrası. Mecranın yükseliş yakalamasındaki en büyük etken pandemi koşullarında bir araya gelemeyen insanların sosyalleşme ihtiyacını gidermek ve gerçekleşen canlı yayınlarla konuşabilmelerini sağlıyor.

Şubat 2021 itibariyle 6 milyon kullanıcı sayısına ulaşan mecra, Türkiye’ye giriş yaptıktan sonra da büyük ilgi gördü.

c. Online görüşmenin vazgeçilmezi: Zoom

Yaşadığımız pandemi koşullarında, gerçekleşen karantinalar özellikle iş hayatında yapılan yüz yüze toplantıların önüne geçti. Sosyal mesafe ve sosyal izolasyon döneminde görüntülü iletişim ve video konferans en çok tercih edilen uygulamaların başında geldi. Bu alanda hizmet veren Zoom, aktif kullanıcı sayısını 2020 yılı başından Mart ayı ortasına kadar %67 arttırdı. Şirketin piyasa değeri de 42 milyar dolara yükseldi. Son haftalarda da uygulama, Google App store'dan 50 milyondan fazla defa indirildi. Özel şirketlerden, ev halkına, dünyaca ünlü yayın kuruluşlarından devlet dairelerine kadar toplumun birçok alanında kullanılmaya başlanan Zoom ile ilgili bilgi güvenliği kaygıları da dile getirilmeye başlandı.

Sonuç olarak sosyal medya, sunduğu imkanlar ve kolaylıklardan dolayı günlük yaşantımızın bir parçası haline geldi. Özellikle yaşadığımız pandemi sürecinde iletişim biçimlerini etkilemiş; haber alma, bilgi edinme ve takip etme noktasında tercih edilen öncelikli kaynaklardan olmuşlardır. Sosyal medyanın varlığı ve her geçen gün artan mecraları, bireysel veya kalabalık şekilde sosyalleşmenin önünü açmaya ve her geçen gün kolaylaştırmaya devam edecektir.

 

Dünya Sosyal Medya Günü’nüz kutlu olsun.